Анкета

Бихте ли се доверили на алтернативната медицина?

Стрес. Физически и психически последици от стреса

Стресът е термин, който обхваща симптомите, харак­терни за реакциите ни към твърде напрегнатия ни живот. Тези симптоми ce дължат на високото съдържание на хормона адреналин в кръвта. Определено количество стрес е необходимо за посрещане на предизвикателствата на жи­вота. Ако дойде в повече обаче, е вреден и се признава за болестотворен фактор.

Когато сме под напрежение, адре­налинът вкарва системите ни в зоната на „червения сигнал" - кръвната захар се покачва, за да осигури енергия, червата са празни, така че ни е по-лесно да тичаме, зениците се разширяват и виждаме по-добре, пулсът и кръвното наля­гане се повишават, за да дишаме дълбоко и осигурим не­обходимия за мускулите кислород, достъпът на кръв към някои органи се прекъсва, за да има повече кръв за мускулите, тестисите се прибират в коремната кухина.

В доисторически времена това е помагало на пещерния човек да оцелее, когато се бие или бяга от дивите зверове. Днес рядко ни се налага да се бием или да бягаме и факторите на стре­са не се трансформират в движение, а се натрупват в организма. Това може да предизвика класически пристъп на паника, придружена от симптоми на хипервентилация и физиологическите ефекти от адреналина.

Физически последици от стреса:

•  изпотяване, избиване на топлина
•  сърцебиене и ускорен пулс
•  виене на свят, отпадналост, треперене
•  настръхване и иглички по кожата, изтръпване
•  болки в стомаха, пептична язва
•  гадене, диария на нервна почва
•  безсъние, кошмари, умора
•  високо кръвно налягане, главоболие
•  удар
•  спазъм на коронарните артерии, болки в гръдния кош като от ангина пекторис
•  инфаркт
•  потиснат имунитет с повишена податливост на ин­фекции и дори на ракови заболявания.

Психически последици от стреса

• непреодолимо чувство на страх и тревога
• безсилие
• неувереност в себе си
• невъзможност за концентрация
• загуба на сексуално влечение, импотентност
• преждевременна или забавена еякулация
• прибягване към алкохол, цигари, наркотици
• обсебващо или натрапчиво поведение
• чувство на изолираност от колеги и приятели
• чувство за обреченост

Стресът се поражда от два основни източника: вътрешно и външно напрежение.

Вътрешното напрежение се създава, когато се насил­вате да работите извънредно, не отделяте време за почивка, не се наспивате, физически не сте във форма, изтощен сте и биоритмите ви са нарушени (това става, ако сте пътува­ли дълго със самолет или работите нощна смяна). Други вътрешни източници на стрес са несигурността относно целите в живота и отрицателната представа за соб­ствената личност, които ви карат непрекъснато да си зада­вате въпроса дали въобще ставате за нещо. Някои личнос­тни черти водят до прекомерен стрес, дължащ се на съ­перничество и конкурентно поведение, постоянно усеща­не за спешност и неотложност на работата и невъзмож­ност за забавяне на темпото.

Външното напрежение е свързано преди всичко с промените. Това може да са промени във взаимоотноше­нията, семейството или в работата. Промените обикновено са съпроводени с чувство на безпокойство и неспособ­ност да владеете положението.

Обикновено ние сами предизвикваме стреса, защото при все че той може да е стимулиран от външен фактор, важното е как ще подходим към него.

назад ...

Позитивното мислене наистина лекува болката

Позитивното мислене може да облекчи болката чрез промяна на начина, по който я усещате.

Само пет минути когнитивно-поведенческа терапия (КПТ) води до намаляване на болката с близо 60 на сто според ново проучване.

Учени от Университета в Рединг, използвали топлинни сонди, за да прилагат топлина върху ръцете на 34 доброволци, генерирайки болка, подобна на тази при изгаряне. Когато участниците били помолени да оценят сериозността на болката, тези, които са били подложени на въпросната терапия преди това, описали...

прочети повече ...

Пиенето на вода намалява болката в гърба и предпазва от рак

75 на сто от нас страдат от хронично обезводняване според американски изследвания. Това засяга не само нашите талии, но и гърбовете ни. Предварителни изследвания показват, че пиенето на осем до десет чаши вода на ден може значително да облекчи болките в гърба и ставите при 80 на сто от страдащите. Това е така, защото дехидратацията прави кръвта и течностите в ставите ни по-гъсти. Това също води до образуването на кристали от пикочната киселина (отпадъчно телесно вещество, което обикновено се отстранява с урината) в ставите, което може да предизвика болка.

прочети повече ...

АРХИВ

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Февуари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии